Cieľom je dokončiť nový most v Komárne v roku 2019
Minister dopravy a výstavy Arpád Érsek dnes skontroloval výstavbu nového mosta cez Dunaj. Cestný most bude spájať slovenské Komárno s maďarským Komáromom. Spoločný projekt dvoch krajín je financovaný s príspevkom z fondov EÚ cez Nástroj na prepájanie Európy.
„Aj keď projekt výstavby mosta koordinuje maďarská strana, zodpovednosť a finančnú záťaž nesú obidve krajiny. Ide o komplikovanú stavbu na rieke, závislú od počasia a stavu vodnej hladiny, a stavbári sa musia vyrovnať s viacerými technickými výzvami. Aj preto sme dnes prišli skontrolovať výstavbu a uistiť sa, že robíme všetko preto, aby bol most hotový v roku 2019,“ povedal minister po obhliadke staveniska.
Nový most bude postavený vo vzdialenosti 200 metrov vyššie od existujúceho železničného mosta. V súčasnosti je v Komárne pre osobnú automobilovú dopravu prístupný len Alžbetin most z roku 1892.
Ministerského kontrolného dňa sa zúčastnil aj podpredseda vlády a minister životného prostredia László Sólymos. „Ako ministra životného prostredia ma veľmi teší, že most odľahčí už existujúci Alžbetin most, ktorý ústi do stredu miest,“ povedal L. Sólymos. Podľa ministra životného prostredia to pre ľudí okrem zlepšenia dopravného komfortu znamená menej výfukových plynov v ovzduší a čistejší vzduch v oboch mestách. Sólymos zároveň ocenil, že sa priestor na novom moste našiel aj pre cyklistov, čo napomôže nielen zdravšiemu životnému štýlu obyvateľov, ale bude mať vplyv aj na cestovný ruch v regióne.
Nový most bude asymetrický s jedným pylónom s výškou okolo 90 m a závesnými káblami. Momentálne sú vybudované umelé ostrovy pre mostné piliere. Cez most povedie hlavná cesta s dvoma jazdnými pruhmi.
Na most nadväzujú príjazdové cesty, ktoré si každá krajina buduje sama. Na slovenskej strane staviame 600 metrov dlhý cestný úsek s dvoma jazdnými pruhmi pripojený k ceste I/63 kruhovým objazdom. Stavebné práce idú v súlade s harmonogramom a ich dokončenie je viazané na hotové mostné teleso.
Celkový rozpočet projektu je vyše 117 miliónov eur. Slovensko získalo z fondov EÚ (Nástroj na prepojenie Európy) viac ako 47 miliónov eur, Maďarsko môže počítať s príspevkom vo výške viac ako 52 miliónov eur.