17. 2. 2011

Doprava – alfa a omega ďalšieho rozvoja všetkých rezortov

Doprava – alfa a omega ďalšieho rozvoja všetkých rezortov

Málokto je ochotný nahlas pripustiť, ako bezprostredne sa rozuzlenie hospodárskej, finančnej či realitnej krízy odvíja od rezortu, ktorý je systémovo nadradený všetkým rezortom vrátane ich čiastkových odvetví. Hustota a kvalita dopravnej infraštruktúry priamo ovplyvňuje úspešné fungovanie tak jednotlivcov, podnikateľských subjektov, mesta i celého regiónu, ako aj na ňu naviazané investičné projekty, architektonický a urbanistický aspekt sídiel. Na máloktorom príklade možno tak názorne a lapidárne demonštrovať prienik verejného a privátneho sektoru, ich vzájomnú predurčenosť, podmienenosť a prepojenosť, ako práve na doprave.

Ako zefektívniť distribúciu v spolupráci s konkurenciou

Podľa Európskeho zasielateľského zväzu tvoria dnes náklady na prepravu tovarov asi 30 percent z celkových nákladov dodávateľských reťazcov. Nečudo, že firmy hľadajú cesty ako zmenšiť vzdialenosti, ktoré tovar prekonáva, a ďalšie inovatívne riešenia smerom k znižovaniu nákladov za prepravu, ktoré odporúčajú v mnohých prípadoch spoluprácu dokonca s konkurenčnými firmami! K tomuto zisteniu dospel vo svojej čerstvo vydanej správe nazvanej „Spolupráca v oblasti dopravy v Európe“ popredný medzinárodný poskytovateľ distribučných nehnuteľností ProLogis (NYSE: PLD). Presnejšie jeho výskumná skupina, ktorá monitoruje, analyzuje a komentuje nielen kľúčové trendy, ale aj dynamiku riadenia nehnuteľností a dodávateľských reťazcov. Ako zdroj jej poslúžili údaje o danom sektore a primárny výskum, ktorý uskutočňujú analytici spoločnosti a sieť akademických pracovníkov spolu s ďalšími odborníkmi.

„Za najzaujímavejší poznatok v správe považujeme nový typ spolupráce v oblasti dopravy, ktorá zahŕňa takisto obchodných partnerov. S prihliadnutím na získané výhody niekoľko európskych spoločností oslovilo svojich konkurentov a nadviazalo s nimi spoluprácu s hlavným cieľom zlepšiť efektivitu distribučných sietí,“ uvádza Lisa Grahamová, viceprezidentka pre európsky prieskum výskumnej skupiny ProLogis. Ako zároveň dodáva, ostáva ešte prekonať mnoho prekážok vrátane nedôvery a pochybností, potenciálna úspora nákladov a ďalšie výhody sú však natoľko významné, že tretie strany, dovozcovia, dopravcovia i logistické spoločnosti sú motivované hľadať možnosti kvalitnej a úspešnej spolupráce v oblasti dopravy.

Ako Grahamová ďalej upozorňuje, spolupráca v oblasti dopravy nie je novým javom. Maloobchodníci podľa nej často spolupracujú so svojimi dodávateľmi, dodávatelia s výrobcami a niekedy aj všetci traja navzájom. Zdieľajú informácie alebo možnosti dopravných sietí, a potom sa delia o výsledné úspory nákladov. Dáva to však aj iný zmysel – príspevok k zmierneniu zaťaženia diaľnic a k znižovaniu emisií CO2. „Trasy kamiónov, ktoré budú jazdiť plné a späť sa budú častejšie vracať tiež naložené, sa dajú kombinovať a zefektívňovať. Všetky sa budú lepšie využívať a najazdia menej tonokilometrov. Optimalizácia vozových zásielok prostredníctvom spolupráce prinesie podľa Transport Intelligence úspory nákladov a zvýšenie efektivity o 6 až 10 percent,“ argumentuje Grahamová a prichádza k záveru, že dlhodobé zameranie Európskej komisie na znižovanie zaťaženia európskych diaľnic nákladnými vozidlami by mohlo nakoniec viesť k takej úprave legislatívy, ktorá by vyžadovala spoluprácu všetkých spoločností, ktoré distribuujú a skladujú v EÚ.

Na prepojenie TEN-T s bratislavskou MHD treba zabudnúť

Ako sme informovali už v decembri, integrované dopravné systémy (IDS) – čiže kombinácia a spojenie viacerých druhov verejnej dopravy (mestských a prímestských autobusov, električiek, trolejbusov a regionálnych i celoštátnych vlakových liniek) začali u nás v porovnaní so zahraničím vznikať oneskorene, a to až po roku 2002. Jej stav v troch najväčších slovenských mestách charakterizuje asynchrónnosť z pohľadu vývojových štádií.

Žilinský regionálny IDS tvorí spojenie osobnej železničnej dopravy na trati Žilina – Rajec (Železničná spoločnosť Slovensko) s MHD v centre Považia (Dopravný podnik mesta Žilina). Košice a KSK prevádzkujú IDS najmä s prihliadnutím na osobnú koľajovú dopravu. Vlani sa rozhýbal IDS aj v hlavnom meste SR a BSK, v rámci ktorého začali cestujúci využívať jednotný cestovný lístok v celom kraji. Bratislavskú integrovanú dopravu (BID) pokrývajú Dopravný podnik Bratislava, Slovak Lines a Železničná spoločnosť Slovensko.

Včerajšie vyjadrenie nového primátora Bratislavy Milana Ftáčnika však nasvedčuje tomu, že hlavné mesto SR svoju najväčšiu príležitosť práve prepáslo. Pre regionálnu i vnútromestskú hromadnú dopravu kľúčový projekt novej železničnej trate TEN-T spájajúcej Bratislavu s Parížom, ktorá mala v 6,43-kilometrovom úseku vedenom tunelmi popod centrom mesta a korytom Dunaja (BA-Predmestie – BA-Petržalka) výrazne pomôcť MHD, sa z hľadiska zmysluplného prepojenia s mestom pre jeho nepripravenosť konať nebude.

Namiesto neho primátor ponúkol narýchlo projekt, ktorý si trúfa zrealizovať do konca programovacieho obdobia (2013), a tým je podľa neho spojenie Janíkovho dvora so Šafárikovým námestím. Nikde ani zmienky o doteraz nevyhnutnom zapustení trasy pod zem. Vzhľadom na to, že ide o zmenu určenia 250 miliónov eur z Operačného programu Doprava, bude potrebné rozhodnutie o realokácii. Po odsúhlasení zámeru mestským parlamentom ho chce mesto začať napĺňať na linke MDVRR SR – Vláda SR – Európska komisia. Či pôjde zase o gesto idúce do stratena alebo o historicky prvý, aj keď nie práve najšťastnejší praktický krok k výstavbe nosného systému MHD v Bratislave, prezradí možno už najbližší čas.

Len sotva možno veriť, že dnešná verejná diskusia so zameraním na koľajovú dopravu v Petržalke, ktorú zorganizovali magistrát a firma Metro, problém niekam posunie. Bratislavčania zažili podobných debát za uplynulé tri desaťročia viac než dosť. Toľko kritizovaný Ďurkovského „povrchový variant“ si jeho nástupca a dovtedy úhlavný odporca Ftáčnik po zasadnutí do kresla primátora nevšedne rýchlo osvojil, takže predvolebné obavy Magdy Vášáryovej z „dočasných riešení“ sa nakoniec nemusia ukázať ako plané. Ani výmeny na radničných postoch nepriniesli – aspoň v tejto záležitosti nie – zmeny koncepčné: splnomocnenca primátora pre dopravné systémy Tomáša Fabora formálne vystriedal hlavný dopravný inžinier mesta Tibor Schlosser. Z obecného ampliónu znie však naďalej tá istá melódia…

Monotematicky zameraná konferencia už v marci

Závažná a rozsiahla téma, akou je doprava, neostala bokom ani v dramaturgickom pláne podujatí internetového časopisu Stavebné fórum.sk, ktorý na utorok 8. marca 2011 pripravil v bratislavskom Apollo Hoteli konferenciu s názvom Fórum o doprave: Bratislava a regióny. Dva diskusné panely majú ambíciu zastrešiť naozaj široké spektrum parciálnych problémov ako napríklad:

  • vývoj a projektovanie dopravných stavieb a dopravný urbanizmus
  • cestná infraštruktúra v SR
  • regionálne dimenzie v dopravnom plánovaní
  • rozvojové zámery v oblasti dopravy a príležitosti pre investorov
  • stav a budúcnosť integrovaných dopravných systémov (IDS) na Slovensku
  • riešenia parkovania v mestách.

Už len zloženie účastníkov zastupujúcich významné firmy a organizácie (Volkswagen Slovakia, Alfa 04, KPM Consult, Cresco Group, Strabag, Doprastav, Výskumný ústav dopravný, ARS Iuris Slovakia, Volksbank Slovensko, Asociácia PPP) zvyšuje celkovú odbornú i spoločenskú vážnosť akcie, ktorej partnerom je spoločnosť MS architekti s.r.o. Viac informácií o programe marcovej monotematickej konferencie a on-line registračný formulár nájdete na webe diskusií.

Zdroj a ilustračné obrázky – Best Communications (ProLogis), DPMŽ, DPMK, ŽSR (mapka)