Plán dopravy bude základ pre územný rozvoj Bratislavy
Hlavné mesto SR pripravuje verejnú súťaž na spracovanie Územného generelu dopravy v Bratislave. Plánuje pritom využiť peniaze Európskej únie a štátu v rámci Operačného programu Doprava.
Nový Územný generel dopravy (ÚGD) v Bratislave bude základnou územno-plánovacou dokumentáciou a jedným z dôležitých podkladov pre prípravu nového Územného plánu hlavného mesta SR. Zmapuje súčasný stav a pomenuje disproporcie v mobilite a dopravných službách.
„Dôležitou časťou je prognóza dopravy, ktorá sa bude riešiť vo viacerých časových horizontoch do budúcnosti a bude definovať rozvoj každého druhu dopravy s cieľom integrovať dopravné služby,“ priblížil hlavný dopravný inžinier Bratislavy Tibor Schlosser.
Mesto v súčasnosti pripravuje podmienky pre vyhlásenie novej verejnej súťaže na spracovanie uvedeného dokumentu a konzultuje ich s Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Bratislava chce vypracovanie ÚGD financovať z peňazí Európskej únie, zo štátneho rozpočtu a z vlastných zdrojov v pomere 85 percent, 10 percent a päť percent cez Operačný program Doprava.
Odhadované náklady na spracovanie Územného generelu dopravy by mali dosiahnuť okolo 1,5 milióna eur. Pre Bratislavu to predstavuje predbežne náklady vo výške 75 tisíc eur namiesto pôvodne plánovaných 400 tisíc eur. Mesto po vyhlásení súťaže požiada ministerstvo dopravy o nenávratný finančný príspevok na prípravu dokumentu. „Tým, že súťaž sa vypisuje ako súťaž návrhov a je anonymná, realizácia prác je 21 mesiacov od podpísania zmluvy,“ dodal Tibor Schlosser.
Územný generel dopravy by mal komplexne obsahovať všetky požiadavky na Strategickú štúdiu rozvoja Integrovanej koľajovej dopravy a dopravného prieskumu mestskej hromadnej dopravy (MHD). Vedenie mesta najprv uvažovalo o realizácii projektu v rámci spomínanej strategickej štúdie.
Ministerstvo dopravy navrhlo spojiť strategickú štúdiu, Územný generel dopravy a veľký dopravný prieskum MHD, ktorý je súčasťou Plánu dopravnej obslužnosti. Má tak vzniknúť komplexný podklad pre rozvoj dopravnej infraštruktúry, ktorý Bratislave chýba a je podmienkou Európskej únie pre podporu projektov.
Rozvoj dopravnej infraštruktúry v Bratislave za posledných dvadsať rokov značne zaostal za jej územným rozvojom. V dôsledku toho sa prehĺbili problémy v prevádzke dopravy a jej realita sa od pôvodnej prognózy značne vzdialila. Dôsledkom je nežiaduci nárast individuálnej automobilovej dopravy na úkor hromadnej verejnej prepravy, ktorej podiel sa znížil pod 50 percent.
Bratislava má záujem spomaliť tento vývoj tým, že doprava sa stane jedným z rozhodujúcich regulačných nástrojov územného rozvoja mesta. Keďže vlastné finančné prostriedky na rozvoj dopravnej infraštruktúry metropoly a okolia sú obmedzené, je dôležité využitie všetkých možností na získanie pomoci z Európskej únie pri podpore štátu prostredníctvom rezortu dopravy, prípadne aj zo zdrojov Bratislavského samosprávneho kraja.
Foto: SXC
Related Posts
- Kancelárie vstupujú do novej éry
- Kam sa stratil nový stavebný zákon?
- Slovenský „industriál“ posiluje své pozice
- Rekordný rast cien bytov
- Bratislava Research Forum: nárast nájomnej aktivity
- CBRE: Koronakríza zmenila spôsob našej práce
- Ako zmení hybridná práca trh s komerčnými nehnuteľnosťami?
- Flexibilná práca je stále obľúbenejšia, ale …
- Obavy z koronakrízy a inflácie tu stále sú
- Objem investícií do nehnuteľností raste