8. 12. 2016

Plocha nákupných centier v Európe sa blíži k 160 mil. m²

Plocha nákupných centier v Európe sa blíži k 160 mil. m²

Približne 8,1 milióna m² priestorov nových nákupných centier pribudne v celej Európe v druhom polroku 2016 a počas roka 2017, s pridanými zábavnými prvkami, vytvorenými za účelom zlepšenia zážitkov zákazníkov, ako vyplýva z prieskumu spoločnosti Cushman & Wakefield.

Správa spoločnosti o developmente európskych nákupných centier poukazuje na to, že nové priestory nákupných centier sa budú rozrastať po utlmenom prvom polroku 2016, kde bolo dodaných len 1,3 milióna m² nových priestorov nákupných centier, čo je o 7% menej ako za rovnaké obdobie v predchádzajúcom roku. Na Turecko a Rusko pripadá 40 % všetkých nových priestorov.

Ak bude celá plánovaná podlahová plocha dokončená včas, celková prenajímateľná podlahová plocha na kontinente sa zvýši z 156,3 mil. m² – z konca prvej polovice roka 2016 – na 164,4 mil. m² do konca roka 2017.

Justin Taylor, vedúci maloobchodného tímu pre región EMEA spoločnosti Cushman & Wakefield, povedal: „Toto je obzvlášť zaujímavé obdobie pre rozrastanie obchodných centier. Prenajímatelia pracujú usilovnejšie ako kedykoľvek predtým, aby pochopili motiváciu a správanie svojich zákazníkov a ostali pre nich aj naďalej zaujímavými. Odráža sa to v aktivitách zameraných na rozvoj, keďže nákupné centrá vo väčšine európskych krajín hľadajú prvky pridanej hodnoty, aby upútali pozornosť spotrebiteľov hľadajúcich zážitok.

V celej strednej a východnej Európe sa očakáva nárast stavebnej aktivity – s 2,4 miliónmi m² v druhej polovici tohto roka a 2,6 miliónmi m² priestorov nových nákupných centier, ktoré majú pribudnúť v roku 2017.

Na čele je Rusko s 2,3 miliónmi m², ktoré majú byť dostavané do konca roka 2017 vrátane moskovského Las Vegas III (119 467 m²) a to aj napriek hospodárskemu poklesu, ktorý krajina zažíva.

„2016 bol na Slovensku rokom, kedy neboli otvorené žiadne nákupné centrá. A však vo výstavbe sú momentálne dve nákupné centrá, ktorých otvorenie je naplánované na 2017, čo bude znamenať 35 000 m2 novej modernej nákupnej plochy (Eperia v Prešove a Terminal v Banskej Bystrici). V súčasnosti celková rozloha nákupných centier na Slovensku je na úrovni 1 321 500 m2,“ tvrdí Cristina Dumitrache, výkonná riaditeľka v Cushman & Wakefield na Slovensku”

Budúci rok uvidíme aj otvorenie obrovského, 150 000 m², centra Emaar Square v Turecku, kde priaznivý demografický vývoj a rastúca súkromná spotreba sú hnacou silou rozvoja priestorov nového obchodného centra, hoci developeri budú pri ďalšom postupe opatrnejší najmä vzhľadom na nové geopolitické výzvy v širšom regióne. Ďalšie významné nové otváranie, Posnania (100 000 m²) v Poznani, Poľsko, otvorilo svoje dvere v druhej polovici roka 2016.

Investície do sektora obchodných centier v celej Európe dosiahol 8,5 miliardy EUR v prvom polroku 2016 – čo predstavuje medziročný pokles o takmer 50%. Na trhu existujú však veľké rozdiely vo výkonnosti.

Zatiaľ čo západná Európa kvôli nedostatku prémiových plôch zaznamenala významný pokles objemu transakcií, investori ktorí majú nielen kapitál, ale aj ochotu ho využiť sa stále viac obzerajú po príležitostiach v strednej a východnej Európe. Tento región zaznamenal takmer 20% medziročný nárast objemu investícií na 1,9 miliardy EUR, pričom Poľsko sa na celkovom objeme investovaného kapitálu podieľalo päťdesiatimi percentami (928 milióna EUR) z celkového investovaného kapitálu. Súčasný dopyt investorov v Rusku a Turecku sa odráža na medziročných poklesoch objemov transakcií o 79% v Rusku a 93% v Turecku.

Investície do obchodných centier v západnej Európe dosiahli 6,6 miliardy EUR v prvom polroku 2015, čo predstavuje medziročný pokles o 55%, najmä pod vplyvom poklesu objemov na kľúčových trhoch vo Francúzsku, Veľkej Británii a Nemecku.

Silvia Kolibabova, analytička v oddelení výskumu spoločnosti Cushman & Wakefield, povedala: „Z hľadiska potenciálu budúcej výstavby obchodných centier sú Londýn, Bristol, Edinburg, Barcelona, Mníchov, Ankara, Istanbul, Sofia a Bukurešť mestá s výraznou hospodárskou dynamikou a nízkym stupňom nasýtenia trhu.”