Prioritou pri výstavbe diaľnic sú eurofondy a štátny rozpočet
Pri výstavbe diaľnic chce ministerstvo dopravy naďalej využívať najmä peniaze Európskej únie (EÚ) a štátneho rozpočtu. V prípade potreby však uvažuje aj o využití úverov a zdrojov cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP). O použití peňazí sporiteľov v dôchodkových fondoch na výstavbu diaľnic sa podľa ministra dopravy Jána Počiatka zatiaľ iba hovorí, ale ešte nikto nevidel konkrétne návrhy. Tieto zdroje by mohli byť použité len ako dodatočné, ak hlavné prostriedky nebudú stačiť.
„V dlhodobom horizonte je prioritou vyčerpať eurofondy,“ povedal v utorok Počiatek po HNClube o zabezpečení zdrojov na výstavbu diaľnic. Podľa neho totiž môže byť problém využiť všetky prostriedky na diaľnice v súčasnom programovacom období čerpania eurofondov. Čerpanie zdrojov EÚ a štátneho rozpočtu na výstavbu diaľnic dosiahlo v máji 30 % možných prostriedkov a na rýchlostné cesty 36 %.
Prípravu projektov a množstvo faktorov podľa ministra bývalá vláda zanedbala, pričom náprava chýb si bude vyžadovať extrémnu námahu. „V strednodobom horizonte paradoxne máme dostatok prostriedkov na financovanie úsekov, ktoré sú pripravované. Problém je, že nemáme dostatok záložných projektov, ktorými by sme to mohli alternovať,“ uviedol ďalej Počiatek. Napriek tomu sa neobáva, že by v strednodobom období chýbali na diaľnice práve zdroje sporiteľov v dôchodkových správcovských spoločnostiach. „Otázka je, že keď zakcelerujeme prípravu a budeme mať viac projektov alebo projekty budú prevyšovať možnosti, ktoré máme, čo potom urobiť,“ dodal Počiatek.
Dôchodkové správcovské spoločnosti (DSS) chcú investovať do dlhodobých projektov
Dôchodkové správcovské spoločnosti navrhujú v rámci pripravovaných zmien predĺžiť lehotu splatnosti v garantovanom fonde na desať alebo pätnásť rokov. „Čím sa vytvorí základný predpoklad pre to, aby správcovské spoločnosti mohli investovať do dlhodobých projektov. Veríme, že sa konečne urobí prielom v tom, aby mohli investovať do dlhodobých projektov, aby sme dosiahli vyšší výnos pre našich sporiteľov,“ povedal predseda predstavenstva spoločnosti Allianz – Slovenská dôchodková správcovská spoločnosť, a.s. Jozef Paška. Podľa neho zatiaľ sa pre to neurobilo nič a podľa súčasnej legislatívy, aj po zmenách, ktoré nastavila bývalá vláda, je porovnávacie obdobie v garantovanom fonde iba deväť mesiacov. „Toto je prekážka, aby sme mohli investovať do dlhodobých projektov,“ dodal.
Správcovské spoločnosti pritom nemajú primárny záujem investovať peniaze sporiteľov konkrétne do diaľnic. Štát má totiž momentálne dostatok zdrojov aj rôzne možnosti na financovanie ich výstavby. „Z nášho pohľadu je dôležité, aby sme dostali možnosť investovať do dlhodobých projektov, aby boli vyššie výnosy. Nehovoríme konkrétne, že to musia byť slovenské diaľnice alebo jadrové elektrárne,“ pokračoval Paška.
Na zdroje z DSS chýba funkčný mechanizmus financovania a konkrétne návrhy
Minister si vie predstaviť účasť dôchodkových správcovských spoločností na financovaní výstavby diaľnic formou PPP. Tento spôsob by podľa neho mohol byť využitý najmä pri výstavbe obchvatu Bratislavy na diaľnici D4. Za zjednodušené označil predstavy, že penzijné spoločnosti z 5 mld. eur, ktoré spravujú, dajú zhruba 1 mld. eur na diaľnice. „Takto jednoducho to vôbec nefunguje. Štát nemá problém si požičať peniaze. Toto nie je primárny problém. Máme limitovaný deficit (verejných financií), toto je základný problém,“ uviedol Počiatek s tým, že sa budú snažiť nájsť princíp využitia penzijných zdrojov pri výstavbe diaľnic. Aktuálne to podľa ministra je, len treba nájsť mechanizmus. „Je to veľmi problematické, ako to urobiť naozaj tak, aby to spĺňalo všetky parametre a pravidlá hry, ktoré definovala EÚ,“ dodal Počiatek. Zatiaľ však nikto nepovedal, ako by to konkrétne fungovalo. Konkrétnejší návrh podľa Počiatka neprišiel ani od dôchodkových správcovských spoločností.
Nevyužitá príležitosť, tvrdí odborník
To, že nie je pripravený žiadny projekt využitia penzijných zdrojov na výstavbu diaľnic, nie je dobré podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomíra Palčáka. „Pri dôchodkových správcovských spoločnostiach je duálny efekt. Nielen že sa dajú získať financie, ale aj zlepšiť úspory občanov. Momentálne je tam začarovaný kruh, z ktorého sa nevedia pohnúť,“ uviedol pre agentúru SITA odborník na dopravu.
Partner poradenskej spoločnosti KPMG na Slovensku Ľuboš Vančo tvrdí, že rezort dopravy pri financovaní výstavby diaľnic z rôznych zdrojov postupuje správne. „Snaží sa hľadať optimálny variant medzi troma veľkými skupinami možného financovania,“ povedal pre agentúru SITA. Financovanie diaľnic je podľa neho možné najmä zo štátneho rozpočtu a eurofondov, pôžičiek a cez PPP projekty. „PPP projekty sú niekde medzi a záleží na koncepcii, ktorá potenciálne môže byť vybratá cez PPP projekt a tam je aj element úročených pôžičiek a rôzne iné elementy,“ dodal Vančo.
Foto: Gianluigi Galbiati
Related Posts
- Kancelárie vstupujú do novej éry
- Kam sa stratil nový stavebný zákon?
- Slovenský „industriál“ posiluje své pozice
- Rekordný rast cien bytov
- Bratislava Research Forum: nárast nájomnej aktivity
- CBRE: Koronakríza zmenila spôsob našej práce
- Ako zmení hybridná práca trh s komerčnými nehnuteľnosťami?
- Flexibilná práca je stále obľúbenejšia, ale …
- Obavy z koronakrízy a inflácie tu stále sú
- Objem investícií do nehnuteľností raste