Výstavba nákupných centier mierne poklesla a však plánovaná výstavba bude naďalej rozsiahla
Výstavba nákupných centier v Európe v prvej polovici roka 2017 vzrástla celkovo na 160,8 mil. m2, uvádza Cushman & Wakefield. V strednej a východnej Európe bolo v prvej polovici 2017 dostavaných 825 tisíc m2, v porovnaní s 344 tisícmi m2 dostavaných v západnej Európe – avšak západná Európa čaká na viac ako dve tretiny (68%) celkovej rozlohy nákupných centier. Celkovo 34 nových nákupných centier bolo už ukončených (čo predstavuje 84% novej plochy dostavanej v prvom polroku 2017), pričom 21 existujúcich centier bolo rozšírených.
Turecko bolo jednoznačne najviac aktívnym trhom, keďže sa tam postavilo 48 % z celkovej plochy všetkých európskych nákupných centier (566 tisíc m2), nasleduje Rusko s 186 tisícmi m2 a následne Taliansko so 107 tisícmi m2 nových priestorov.
V 1. polroku 2017 bolo celkovo o 11 % menej dostavanej plochy ako v rovnakom období 2016, dôvodom je nárast konkurencie, zmena správania zákazníkov a nárast online predaja. Ďalších 6,8 mil. m2 je momentálne vo výstavbe a očakávame, že sa ukončí do konca roka 2018.
Stredná a východná Európa
Istanbul, ktorý má najvyššiu aktivitu výstavby nákupných centier v Európe predstavuje 35% z celkovej dostavanej novej plochy. Očakávame, že stavebná aktivita v Turecku bude aj naďalej rozsiahla aj napriek miernemu poklesu dopytu nájomcov.
Rusko so svojimi naplánovanými 1,7 mil. m2 na 2.polrok 2017 2018 je najsilnejšou krajinou v Európe, predstavujúcou približne štvrtinu celkovej plochy. Na Moskvu pripadá len 13% z celkovej výstavby plánovanej v Rusku, keďže výstavba je rozsiahlejšia v iných ruských oblastiach ako Vladivostok, Khabarovsk a Grozny.
Aj keď Poľsko zaznamenalo v 1. polroku umiernenú výstavbu, rozostavaných je 600 tisíc m2. Takmer tretina plochy pripadá na Varšavu, kde vyššie ako priemerné levely provízií neprekazili ďalšiu výstavbu.
Slovensko
Slovensko očakáva v rokoch 2017 a 2018 rozsiahlu výstavbu a rozšírenia nákupných centier. V roku 2017 to bude až 56.258 m2, ktoré majú byť celkovo za tento rok dokončené. Z toho 83% pripadá na výstavbu nových nákupných centier (17% pripadá na plánované rozširovanie už existujúcich projektov), hovorí Katarína Paule, vedúca retail tímu v Cushman & Wakefield na Slovensku.
V Banskej Bystrici bolo otvorené nákupného centrum Terminal (13.000 m2). V centre Martina momentálne ukončujú výstavbu nového centra Galeria Martin s plánovaným otvorením na konci novembra (12.058 m2) a taktiež rozšírenie už existujúceho nákupného centra Tulip o rozlohe takmer 8.000 m2. V Prešove je plánované otvorenie nákupného centra Eperia s celkovou rozlohou 22.000 m2. V Košiciach je to projekt Stanica, ktorý sa bude rozširovať o 1.200 m2.
V roku 2018 očakávame otvorenie dvoch nových nákupných centier. V prvej polovici roka 2018 sa plánuje otvorenie nákupného centra Point v Banskej Bystrici o rozlohe 5.537 m2. V Bratislave sa zase očakáva otvorenie zmodernizovaného podchodu na Trnavskom mýte s 1.350 m2 obchodných priestorov. Z prístavieb očakávame v roku 2018 dokončenie rozšírenia nákupného centra Europa vo Zvolene, ktoré sa rozšíri o 8.600 m2.
V roku 2018 sa teda očakáva celkovo 15 487 m2 dostavanej plochy nákupných center, z čoho 81% bude predstavovať nové nákupné centrá.
Related Posts
- Kancelárie vstupujú do novej éry
- Kam sa stratil nový stavebný zákon?
- Slovenský „industriál“ posiluje své pozice
- Rekordný rast cien bytov
- Bratislava Research Forum: nárast nájomnej aktivity
- CBRE: Koronakríza zmenila spôsob našej práce
- Ako zmení hybridná práca trh s komerčnými nehnuteľnosťami?
- Flexibilná práca je stále obľúbenejšia, ale …
- Obavy z koronakrízy a inflácie tu stále sú
- Objem investícií do nehnuteľností raste